Klik hier om een account aan te maken. Vul de gevraagde gegevens in en klik op 'aanmelden'. Je kunt nu inloggen op Maak Capelle. Je ontvangt een bevestiging per e-mail dat je account is aangemaakt.
Het kan zijn dat je de registratie nog niet hebt voltooid. Je ontvangt na het invullen van het aanmeldformulier een e-mail. Hierin staat een link waarop je moet klikken om je registratie af te ronden. Zo weet de website dat het door jou opgegeven e-mailadres ook echt van jou is. Het kan voorkomen dat de e-mail in de ongewenste mail of spam terecht is gekomen, dus controleer dit als je geen e-mail lijkt te ontvangen.
Zorg dat je je e-mailadres en het wachtwoord goed invoert. Als je het wachtwoord bent vergeten, kun je onder het inloggedeelte het wachtwoord opvragen via jouw e-mailadres.
Is het niet gelukt om in te loggen? Neem dan contact op met de helpdesk via helpdesk@maakcapelle.nl of 010 30 74 681
Bij het aanmaken van een account vragen we je om je adres- en contactgegevens in te voeren. Alleen gemeente Capelle aan den IJssel, de buurtcoaches van Welzijn Capelle en medewerkers van Stichting Maak Capelle hebben toegang tot je persoonsgegevens. Deze delen we niet met anderen zonder jouw toestemming. Doordat we je contactgegevens weten, kunnen wij je nog beter helpen. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een initiatief. Daarnaast ontvang je diverse automatische e-mails van initiatieven waar je bij betrokken bent. Deze meldingen zet je aan of uit bij de profielinstellingen.
Doe je bijvoorbeeld een donatie aan initiatief? Dan ontvang je een e-mail wanneer dit initiatief voldoende geld inzamelt en herinneren we je wanneer het initiatief plaatsvindt. Ook kan de gemeente op basis van adresgegevens van iedereen die zich heeft aangemeld bij Maak Capelle een beeld krijgen welke delen van Capelle aan den IJssel actief zijn, en welke minder. Zo kan zij gericht promotieacties inzetten om de betrokkenheid in gebieden die minder actief zijn te vergroten. Door in te vullen in welk gebied je woont, blijf je daarnaast automatisch op de hoogte van initiatieven bij jou in de buurt.
Als je een initiatief steunt met een donatie op www.MaakCapelle.nl help je buurtgenoten om Capelle aan den IJssel nog leuker, mooier en beter te maken. De budgetten van bijvoorbeeld de WijkOverlegPlatforms en Havensteder laten niet toe dat alle initiatieven gefinancierd kunnen worden. Door jouw donatie en die van anderen kunnen deze initiatieven toch uitgevoerd worden.
Om te doneren heb je geen account nodig. In het betaalscherm worden wel enkele gegevens van je gevraagd. Op deze manier weten we dat jij een donatie deed en blijf je automatisch op de hoogte van de vorderingen van het initiatief.
Ja, dat kan. Voor het doen van een donatie hebben wij altijd een aantal gegevens van je nodig. In het betaalscherm kunt je wel aangeven dat je niet wilt dat je naam zichtbaar is in de lijst van donateurs. Op deze manier is je donatie voor bezoekers van de website niet zichtbaar.
Nee, je betaalt geen transactiekosten. 100% van jouw bedrag wordt aan het initiatief gedoneerd. Stichting Maak Capelle neemt de iDEAL transactiekosten voor haar rekening.
Stichting Maak Capelle beheert tijdelijk alle donaties die gedaan worden. Pas als een initiatief 100% van de doelstelling bereikt binnen de afgesproken termijn maakt Stichting Maak Capelle het volledige bedrag over naar de rekening van de initiatiefnemer. Maak Capelle berekent geen kosten voor het gebruik van de website. Alle donaties gaan 100% naar het initiatief.
Je maakt eerst een account aan op Maak Capelle (of logt in als je dat al hebt). Ga vervolgens naar ‘mijn profiel’ en vink aan ‘Organisatieaccount gebruiken’. Vul naam en eventueel webadres in van jouw bedrijf/ organisatie en upload jouw logo. Sla deze gegevens op via de knop ‘wijzigen’ aan de linkerzijde. Als je nu een donatie doet aan een initiatief, wordt jouw logo toegevoegd onderaan de pagina van het betreffende initiatief met de toevoeging “Dit initiatief werd gesponsord door:”
Om een initiatief aan te melden, heb je een account nodig op www.maakcapelle.nl. Voor het aanmelden van een initiatief is de voorbereiding erg belangrijk. Je wilt namelijk op een enthousiaste manier aan de mensen uitleggen wat je organiseert en waarom. Lees voor het aanmelden van het initiatief de voorwaarden van Maak Capelle. Zo weet je zeker of je aan de slag kunt gaan met jouw idee!
De voorbereiding
Het is belangrijk om zo goed mogelijk te beschrijven wat jouw initiatief inhoudt. Zo vergroot je de kans om het initiatief te laten slagen. Denk voor de beschrijving aan:
een korte en duidelijke beschrijving van jouw initiatief;
zorg voor minimaal twee medeorganisatoren;
waar vindt het plaats?;
voor wie organiseer je het?;
wanneer vindt de activiteit plaats?;
hoeveel geld heb je nodig en waarvoor?;
op welke datum wil je zeker weten dat je het benodigde geldbedrag binnen hebt? (Dit noemen we de streefdatum);
wat kunnen mensen nog meer doen om het initiatief te steunen? Kun je bijvoorbeeld vrijwilligers gebruiken?;
maak een leuke foto, afbeelding of video om het initiatief onder de aandacht te brengen.
We raden aan om eerst het initiatief op papier of een tekstdocument op de computer uit te typen. Dit voorkomt dat je per ongeluk alle ingevulde informatie kwijtraakt bij het invullen op de website.
Initiatief aanmelden
Nu je het initiatief goed hebt doordacht, kun je het aanmelden op Maak Capelle. Via de knop ‘Initiatief aanmelden’ onder de menuknop ‘Initiatieven’, vind je het aanmeldformulier. In dit formulier vul je in vier stappen de gegevens in die je in de voorbereiding hebt behandeld.
HET INITIATIEF. Hier vul je de algemene informatie in van het initiatief: naam, een leuke overtuigende omschrijving, de datum van het initiatief en de datum tot wanneer mensen kunnen doneren (streefdatum), de locatie en twee medeorganisatoren.
BENODIGDHEDEN. In stap twee vul je in wat je nodig hebt om het initiatief uit te voeren. Je kunt geld, middelen (gereedschap, versiering, apparatuur, spullen, etc.) inzamelen en vrijwilligers werven. Om geld en middelen in te zamelen vul je online in wat je nodig hebt en wat het per stuk kost. Hierbij kunt je ook aangeven of mensen het gevraagde product kunnen uitlenen of schenken, zoals feestartikelen. Nadat alle benodigdheden zijn ingevuld, rekent Maak Capelle automatisch het totaalbedrag uit. Dit bedrag komt uiteindelijk bij het initiatief te staan. Vervolgens kan je aangeven of je al inkomsten hebt of verwacht. Tot slot kun je aangeven of je vrijwilligers nodig hebt. Beschrijf daarbij duidelijk waarvoor je vrijwilligers nodig hebt.
FOTO/FILMPJE. Bij stap drie zorg je ervoor dat het initiatief opvalt tussen de andere initiatieven op Maak Capelle. Voeg een leuke bijpassende foto of plaatje toe dat een goed beeld geeft van het initiatief of ga een stapje verder en voeg een filmpje toe. Neem bijvoorbeeld een filmpje op met je telefoon, waarin je mensen oproept jouw initiatief te steunen. Je kunt het filmpje bij stap drie invoegen door eerst het filmpje op YouTube te plaatsen, en daarna de link (URL) naar het filmpje in te vullen.
TOT SLOT. Tot slot loop je alle gegevens goed na in het overzicht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kun je de aanmelding afronden.
Na aanmelding
Zodra we jouw aanmelding hebben ontvang krijg je via e-mail een bevestiging voor ontvangst. De gemeente Capelle aan den IJssel ontvangt automatisch de aanvraag. Zij neemt de aanvraag in behandeling en bepaalt of het initiatief wordt goedgekeurd. Ze controleert bijvoorbeeld of het initiatief voldoet aan de voorwaarden, of het haalbaar is en of het budget realistisch is. Binnen vijf werkdagen neemt de buurtcoach contact met je op om de aanvraag samen met je door te nemen. Zodra je goedkeuring hebt gekregen, staat het initiatief online en kunt je beginnen met campagne voeren!
Nadat je jouw initiatief hebt aangemeld op Maak, ga je campagne voeren om het initiatief te laten slagen. Maak Capelle helpt je hier natuurlijk bij, maar de grootste taak om vrijwilligers te werven, middelen en geld te verzamelen ligt bij jou! Bekijk de campagnetips voor handige tips en een stappenplan.
Voor kleine evenementen met minder dan 250 personen hoeft je geen vergunning aan te vragen. Een klein evenement is bijvoorbeeld een buurtfeest of straatbarbecue. Je moet het evenement wel bij de gemeente melden (gratis, uiterlijk 5 werkdagen van tevoren). Dit kan via deze link.
Wilt u een klein kansspel organiseren? Dan moet u hier een melding van maken. Onder kleine kansspelen vallen een bingo en rad van fortuin. De waarde van de prijzen mag per spelronde niet hoger zijn dan € 400 en per bijeenkomst niet meer dan € 1.550.
Voor grote evenementen heb je wel een vergunning nodig. Deze moet je minimaal 3 weken van tevoren aanvragen en kost tussen de € 227,50 en € 517,50. Voor vragen over vergunningen kun je contact opnemen met de unit Handhaving en Vergunningen van de gemeente: 010 - 284 86 37.
Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.
Na de uitvoering van je initiatief, upload je de financiële verantwoording en het verslag bij je initiatief. De financiële verantwoording hebben wij nodig voor onze boekhouding. De verslagen publiceren wij op de website, om andere Capellenaren te inspireren. Om de financiële verantwoording en het verslag te uploaden log je in op Maak Capelle en ga je naar je initiatief. Ga in het submenu (bovenaan de pagina) naar ‘Verantwoording’ om je bonnen en/of facturen te uploaden. En ga naar ‘Verslag toevoegen’ om je verslag te typen en foto’s te uploaden. Je hebt ook een mail ontvangen met directe links naar deze pagina’s.
In je verslag kun je bijvoorbeeld aandacht besteden aan:
Beschrijven van het verloop van het initiatief. Waren er bijzonderheden?
Hoeveel mensen deden mee?
Is je initiatief voor herhaling vatbaar?
Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij hun initiatief kunnen laten slagen?
Na afloop van je initiatief maak je een verslag voor op de website. In je verslag kun je bijvoorbeeld aandacht besteden aan:
Beschrijving van het verloop van de initiatief. Waren er bijzonderheden?
Hoeveel mensen deden mee?
Is je initiatief voor herhaling vatbaar?
Organisatorische tips? Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij een succesvolle campagne kunnen voeren om geld op te halen?
Voeg ook minstens twee foto's toe aan je verslag. Het verslag en de foto's (en/of filmpje) kun je zelf uploaden bij je initiatief. Maak Capelle controleert je verslag en publiceert deze zodra alles is ontvangen.
Je kunt het verslag inleveren door eerst in te loggen op Maak Capelle en naar je initiatief te gaan. Klik daar in het submenu (bovenaan de pagina) op 'Verslag toevoegen'. In het tekstvak kun je jouw verslag schrijven. Tussentijds kun je je verslag opslaan met de knop 'Opslaan'. Als je klaar bent met het verslag klik je op de knop 'Insturen'. Onder het tekstvak kun je je foto's uploaden. De buurtcoach controleert je verslag en zet het verslag online. Zo kunnen andere inwoners van Capelle aan den IJssel jouw verhaal lezen.
Heb je een account op Maak Capelle? Dan kun je bij 'mijn profiel' aangeven van welke wijk je graag op de hoogte blijft. Selecteer de wijk(en) waarvan je graag op de hoogte blijft. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Maak Capelle gebeurtenissen van de door jouw geselecteerde wijk(en).
Heb je geen account, maar wil je wel op de hoogte blijven? Op www.MaakCapelle.nl vind je rechts op de pagina een kader waar je je kunt aanmelden voor de nieuwsbrief. Vul hier je e-mailadres in en selecteer de wijk(en) die je wilt volgen. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Maak Capelle gebeurtenissen van de door jouw geselecteerde wijk(en).
Op www.maakcapelle.nl vind je inwonersinitiatieven die in Capelle aan den IJssel plaatsvinden. Je ziet welke initiatieven binnenkort plaatsvinden en leest leuke verslagen van initiatieven die al zijn uitgevoerd. Zie je een initiatief waarvan je graag op de hoogte blijft? Klik op het groene vinkje ‘Volg dit initiatief’ rechts bovenin op de informatiepagina van het initiatief. Je ontvangt dan automatische voortgangsmeldingen en eventueel updates van de initiatiefnemer via jouw e-mail. Als je een initiatief steunt met een bijdrage, volg je automatisch het initiatief.
Zodra je voldoende geld hebt opgehaald, ontvang je een e-mail waarin we vragen om je bankgegevens. Log in op www.maakcapelle.nl. Je krijgt een pop-up bericht in het midden van je scherm. Hier kun je jouw rekeningnummer, de tenaamstelling en de gewenste uitbetaaldatum invullen. Daarna betalen wij binnen vijf werkdagen uit.
Heb je geen mail ontvangen? Of zie je geen pop-up als je ingelogd bent? Neem dan contact op met de helpdesk.
Als een initiatief het doelbedrag niet binnen de vastgestelde termijn bereikt, maar wel tussen de 80% en 100% heeft opgehaald, zoeken we samen naar een oplossing. Is het mogelijk om het initiatief toch uit te voeren met het opgehaalde bedrag? Kunnen we op een andere manier financiering vinden voor je initiatief? Als dit niet het geval of is er minder dan 80% opgehaald storten we de donaties van alle donateurs terug en kan je initiatief helaas niet door gaan.
Kun je om belastingtechnische- of privéredenen geen geld van Maak Capelle op eigen bankrekening ontvangen, dan zijn er verschillende oplossingen. Vraag één van je twee medeorganisatoren of zij het geld op hun rekening kunnen ontvangen en/of beheren. Of zoek in samenwerking met jouw buurtcoach van Stichting Welzijn Capelle naar een alternatief betaaladres (bijvoorbeeld het Wijk Overleg Platform (WOP) van de wijk waarin je woont).
Heb je geld overgehouden? Dan maak je dit over op de rekening van Stichting Maak Capelle, onder vermelding van de naam van het initiatief. Het restant wordt naar rato verdeeld onder de donateurs.
De financiële verantwoording zijn alle bonnen en/of facturen van de aankopen die je hebt gedaan voor het initiatief. Dit is nodig voor de boekhouding van Maak Capelle en ter verantwoording aan de donateurs. Bewaar de bonnen en facturen dus goed.
Je kunt de financiële verantwoording inleveren door in te loggen op Maak Capelle. Daarna klik je op ‘mijn initiatieven’ en ga je naar je initiatief waarvan je de financiële verantwoording wilt inleveren. Bovenaan op je initiatiefpagina klik je in het submenu op ‘Verantwoording’. Op deze pagina upload je foto’s of scans van je bonnen en facturen. Doorloop de volgende stappen:
Stap 1: Verzamel je bonnen en facturen.
Stap 2: Omcirkel of markeer de totaalbedragen op de bonnen en facturen.
Stap 3: Maak een foto van de bon met je mobiele telefoon of scan je losse bonnen in (één foto per bon).
Stap 4: Upload via de knop '+ VOEG BONNEN TOE' je bonnen en facturen.
Na het uploaden van de bonnen en facturen krijg je een pop-up scherm. Hier vul je per bon of factuur in welk bedrag je hebt uitgegeven en type je een korte omschrijving van de uitgave. Zorg dat de omschrijving (ongeveer) overeenkomt met de benodigdheden uit je begroting. Klik vervolgens op ‘Opslaan en naar volgende bon’. Na de laatste bon klik je op de knop ‘Opslaan en naar overzicht’. In het overzicht zie je nu het totale bedrag dat je hebt verantwoord. Als je klaar bent, klik je op de knop ‘Verantwoording inleveren’.
De financiële verantwoording moet bestaan uit officiële betaalbewijzen. Op de bonnen moet duidelijk staan wat er is gekocht, waar het is gekocht, de prijs van de aankoop en de datum van de aankopen. Voor facturen geldt hetzelfde, maar daar moet ook het KvK-nummer op staan.
Alle kosten die in de goedgekeurde begroting van het initiatief staan, mag je in de financiële verantwoording opgeven.
Als je een persoon of bedrijf inhuurt, vragen wij een officiële factuur van het bedrijf met daarop het KvK-nummer, de btw en een factuurnummer.
Voorkom deze situatie door geen (contante) betalingen te doen als je geen bonnen of facturen krijgt. Doe je toch een betaling waarvan je geen bon of factuur krijgt? Neem dan contact op met de helpdesk. Probeer alvast een bewijs van de aankoop te verzamelen. Bijvoorbeeld foto’s van de gekochte spullen of een bankafschrift van de betaling. De helpdesk kijkt wat de beste vervolgstap is in deze situatie. Je kan de helpdesk bereiken via helpdesk@maakcapelle.nl of 010 30 74 681
Als je een bon of factuur bent verloren, neem je contact op met de helpdesk. Probeer alvast een bewijs van de aankoop te verzamelen. Bijvoorbeeld foto’s van de gekochte spullen of een bankafschrift van de betaling. De helpdesk kijkt wat de beste vervolgstap is in deze situatie. Je kan de helpdesk bereiken via helpdesk@maakcapelle.nl of 010 30 74 681
Een uitgave doen die niet in de begroting staat kan alleen na goedkeuring van de buurtcoach van Maak Capelle. Neem dus eerst contact op met de buurtcoach van jouw wijk. Je kan ook je begroting aanpassen. Dan ontvangt de buurtcoach hierover een bericht. Log in op Maak Capelle, ga naar je initiatief en klik op ‘aanpassen’ in het submenu. Op de tweede pagina kun je je begroting aanpassen.
Je kan de contactgegevens van de buurtcoaches hier vinden.
Geven bovenstaande antwoorden geen antwoord op je vraag? Neem dan contact op met de helpdesk.
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Account verwijderen
Weet je zeker dat je jouw account op Maak Capelle op wilt zeggen?
Als je akkoord gaat verwijderen we je account en zijn al je gegevens permanent gewist.
Fijn dat u mee wilt doen aan Maak Capelle! Om dit te kunnen doen heeft u een account nodig en moet u ingelogd zijn.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Initiatief aanmelden
Om een initiatief aan te melden, moet je eerst inloggen met jouw account of een account aanmaken.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Aanvullende gegevens nodig
Je hebt nog niet alle verplichte persoonsgegevens ingevuld om een initiatief aan te kunnen melden. Wij missen nog jouw adres en/of telefoonnummer.
Je account is aangemaakt!
Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord.
Je kreeg van ons een e-mail ter bevestiging van het aanmaken van je account.
Heb je geen mail ontvangen? Wellicht is het mailtje dan in de spam/junk map gekomen.
Is dit ook niet het geval? Neem dan even contact met ons op via + 31 (0) 10 30 74 681
De activering van je cheque is gelukt! Je saldo is: